Nieuws

Share innovation. Shape tomorrow.

‘Veiligheid is veel meer dan even een sticker plakken’

Dit nieuwsbericht is een onderdeel van het interview tussen Johan van Velthoven (NEN) en Alexander van Pil (Mechatronica Magazine). Het interview is gehouden naar aanleiding van de serie bijeenkomsten rondom Robots en Arbeidsveiligheid. Het originele artikel kunt u hier lezen

Een robot is niet zonder meer veilig als de robotfabrikant zegt dat hij veilig is. Zo’n classificatie snijdt pas hout als je de robot beziet als onderdeel van de toepassing waarin hij wordt gebruikt. Als hij in een slachterij komt te werken en allerlei scherpe messen vasthoudt, doet het veiligheidsstempel van de robotfabrikant nauwelijks nog ter zake. Er is een compleet nieuwe risicoanalyse vereist.

Tijdens de online themasessie ‘Veilig werken met cobots en robots op de werkvloer’, georganiseerd door brancheorganisatie Holland Robotics, innovatieplatform Itanks, veiligheidskundevereniging NVVK, normalisatie-instituut NEN en kennisinstelling TNO, ging Johan van Velthoven in op de problematiek. De manager Industrie & Veiligheid bij NEN stelt dat het zorgdragen voor een veilige robot of machine grofweg in twee fases uiteenvalt. ‘Ten eerste de ontwikkeling en het in de markt zetten, ten tweede het dagelijkse gebruik’, aldus Van Velthoven. ‘Dat zijn twee duidelijk onderscheidbare fases waarvoor ook verschillende regels gelden.’

Alle producten die in Nederland op de markt verschijnen, moeten uiteraard aan de wet voldoen. Ook voor de Europese markt gelden essentiële veiligheids- en gezondheidsregels. ‘Daarbij gaat het niet alleen om de bescherming van mensen, maar ook om bijvoorbeeld het milieu’, weet Van Velthoven. ‘Als een product aan die Europese richtlijnen voldoet, mag het op de interne markt worden gebracht.’ Onderling hebben de EU-landen afspraken gemaakt, waardoor de Nederlandse warenwet akkoord geeft als systemen ergens in de unie langs de beoordelingslat zijn gelegd. Overigens wil dit niet altijd zeggen dat je zo’n systeem ook daadwerkelijk mag gebruiken. ‘Kijk naar die elektrische stepjes die je steeds vaker ziet. Die mogen worden verkocht, maar het is in Nederland niet toegestaan om ze op de openbare weg te gebruiken.’

Lees verder 

Meer over Robots en arbeidsveiligheid?
Meer informatie en een opnames van de bijeenkomsten over dit thema kunt u hier terugvinden. Heeft u specifieke vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met Thijs Dorssers, manager Holland Robotics, thijs.dorssers@hollandrobotics.com

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Privacyverklaring
Cookies!! Ja natuurlijk gebruiken we die. Sommige om de website goed te laten functioneren andere om gebruikersgedrag in kaart te brengen. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken en hoe u ze kunt beheren door op Instellingen te klikken. Vind je het allemaal een beetje overgehypte bangmakerij, klik dan op Alles Toestaan.