Uitdagingen voor de agrifoodsector
Holland Robotics heeft onlangs samengewerkt met Mediaplanet aan de campagne Future of Food. Deze is op 19 december als bijlage verspreid in de New Scientist. In deze special worden verschillende trends en ontwikkelingen op het gebied van voedsel uitgelicht: Hoe gaan we de toekomstige voedselvraag beantwoorden en hiermee het milieu zo min mogelijk gaan belasten?
De bijdrage van Holland Robotics, Thijs Dorssers, is hieronder te lezen.
De wereldwijde voedselproducenten staan de komende decennia voor de uitdaging om negen miljard monden te voeden. Dat levert een behoorlijk aantal uitdagingen op voor deze sector.
Waar vinden we voldoende handen voor onze voedselproductieprocessen? Hoe kunnen we zorgen voor goede arbeidsomstandigheden? Denk aan werkzaamheden in zware en potentieel gevaarlijke omstandigheden. Hoe kunnen we voldoen aan de steeds strengere eisen op het gebied van gezondheid, hygiëne en duurzaamheid?
Toppositie
Op dit moment bezet Nederland wereldwijd nog een toppositie op het gebied van agrifood. Bovenstaande aspecten zetten de positie van de Nederlandse agri- en foodbedrijven onder druk. Ook is er toenemende concurrentie door landen die agrifood als prioriteit bestempelen en inspelen op de noodzaak om meer, beter en duurzamer te produceren.
Dit alles vraagt om een andere manier van voedselproductie en -verwerking. Samenwerking met de hightechsector en met name de roboticasector is dan ook essentieel voor het creëren van nieuwe kansen en mogelijkheden.
Lees ook alle overige artikels online via de website van Planet Cause