Schneider Electric roept op tot urgente actie om koolstofarm te worden door het versnellen van netto-nultrajecten
Dit artikel is gemaakt naar aanleiding van het persbericht van Scheider Electric
De wereld kan dringende klimaatactie versnellen en de uitstoot van CO2-emissies tegen 2030 halveren, aldus Schneider Electric, leider in de digitale transformatie van energiemanagement en automatisering die eerder dit jaar is erkend als ’s werelds meest duurzame bedrijf in 2021. Voorzitter en CEO Jean-Pascal Tricoire pleit tijdens de Innovation Summit World Tour 2021 voor haalbare wegen naar netto nul, zoals beschreven in het “The 2030 imperative: A race against time”-rapport van het Schneider Electric Sustainability Research Institute.
Dringende noodzaak voor snelle decarbonisatie
Tricoire dringt aan op kritische decarbonisatiemaatregelen en biedt Schneider Electric’s eigen onderzoek als blauwdruk om binnen een opwarmingstraject van 1,5°C te blijven. Dit rapport beschrijft de noodzaak om de uitstoot dit decennium met 30-50% te verminderen. Anders is het vrijwel onmogelijk om de temperatuurstijging te beperken, zoals uiteengezet door het Intergouvernementeel Panel voor Klimaatverandering (IPCC).
Het model van het Schneider Electric Sustainability Research Institute laat zien hoe 10 GtCO2/j tegen 2030 realistisch en betaalbaar kan worden verminderd. Het rapport richtte zich op een subset van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Van de 50 GtCO2e/j, vindt ‘het 2030 Imperative-scenario’ een reductiekans van 30% (10 GtCO2e/j) vanaf een basislijn van 30 GtCO2/j van alle energiegerelateerde emissies. Dit is een aanzienlijke versnelling ten opzichte van de huidige toezeggingen (variërend van ongeveer 3 GtCO2e/j, oftewel 10% van de emissiereductiedoelstelling). Er resteert echter nog ongeveer 20 GtCO2e/j aan niet-energie gerelateerde emissies die niet aan bod komen in de modellering van dit rapport.
Schneider Electric roept op tot een 3-5 keer grotere inspanning van overheden en bedrijven. Het Instituut ziet digitale technologieën als enige realistische routekaart voor succes naast verhoogde elektrificatie als de snelste manier om gebouwen, transport en de industrie koolstofarm te maken. Deze aanpak koopt tijd om moeilijk te verminderen sectoren aan te pakken. Uit de modellering blijkt duidelijk dat alternatieve wegen de consument te zwaar zullen belasten.
“Ondanks het toegenomen momentum rond duurzaamheid en meer bedrijven die ambitieuze doelen stellen om klimaatverandering aan te pakken, laat dit onderzoek zien hoe we moeten versnellen. Bij Schneider Electric zijn we een uniek onderdeel van de oplossing. Om organisaties te ondersteunen bij hun zoektocht naar het koolstofarm maken van de economie en het nakomen van hun klimaatverplichtingen, versnellen we de uitbreiding van onze wereldwijde activiteiten op het gebied van duurzaamheidsadviesdiensten om te voldoen aan de toenemende vraag naar zinvolle vooruitgang op het gebied van energietransitie en klimaatactiedoelen”, aldus Jean-Pascal Tricoire, voorzitter en CEO van Schneider Electric. “Wat organisaties nodig hebben, is een vertrouwde partner die strategische planning en het stellen van doelen combineert met een staat van dienst op het gebied van implementatie van oplossingen om snellere, tastbare en duurzame resultaten te leveren. Omdat we zelf met succes vele uitdagingen op het gebied van duurzaamheid hebben overwonnen en daarmee toonaangevende digitale en elektrische oplossingen in onze eigen faciliteiten hebben bereikt, zijn we goed gepositioneerd om anderen te helpen sneller en verder te gaan.”
Strategieën en oplossingen om waardeketens te decarboniseren
Voortbouwend op de leiderschapspositie op het gebied van duurzaamheid en de ambitie van de Schneider Sustainability Index 2021-2025, versnelt Schneider Electric zijn wereldwijde activiteiten op het gebied van duurzaamheidsadvisering. Hiermee bouwt het verder op een 10-jarig trackrecord van succes in energie- en duurzaamheidsdiensten.
Schneider Electric is wereldleider op het gebied van energie-efficiëntie, energiemanagement, inkoop van hernieuwbare energie, koolstofrapportage, klimaatrisicobeoordeling en decarbonisatie van de supply chain, en levert software en adviesdiensten aan meer dan 30% van de Fortune 500. Klanten zijn onder meer Johnson & Onder andere Johnson, Walmart, Faurecia, Kellogg, Takeda, Velux Group, Unilever en T-Mobile.
Deel uitmaken van de oplossing door digitale disruptie
Als onderdeel van de ambitie om duurzame innovatie te stimuleren en netto nul te realiseren, helpt Schneider Electric klanten in veel sectoren om te innoveren en over te stappen op open, interoperabele, digitale, vereenvoudigde systemen en slimmere manieren van zakendoen. Tijdens de Innovation Summit World Tour onthult Schneider Electric digitale innovatie voor CO2-reductie in huizen, gebouwen, datacenters, elektriciteitsnetwerken en industrieën.
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay