De verkoop van professionele servicerobots steeg in 2021 met maar liefst 37%
Dit artikel is gebaseerd op de bijdrage van Robot-magazine
De verkoop van professionele servicerobots steeg in 2021 met maar liefst 37%. Europa kende de sterkste groei met een markaandeel van 38%, gevolgd door Noord-Amerika met 32% en Azië met 30%. Tegelijkertijd groeide de verkoop van nieuwe robots voor consumenten met 9%. Dit staat in het rapport World Robotics 2022 – Service Robots, uitgegeven door de International Federation of Robotics (IFR).
Er is veel variëteit aan servicerobots voor professioneel gebruik. Deze robots zijn meestal ontworpen om een specifieke taak uit te voeren en zijn te vinden in magazijnen, in ziekenhuizen en luchthavens of op melkveebedrijven bij het automatisch melken van koeien.
Vijf toepassingsgebieden voor professionele servicerobots
In 2021 werden ongeveer 121.000 professionele servicerobots verkocht. Hiervan was meer 33% van de gebouwde robots bedoeld voor het vervoer van goederen of vracht. De meeste daarvan worden gebruikt in omgevingen die niet publiek toegankelijk zijn zoals fabrieken. Deze robots zijn dan ook niet ontworpen om met openbaar verkeer om te gaan.
We zien steeds meer horecarobots. In 2021 werden meer dan 20.000 robots (+85%) verkocht. Horecarobots worden meestal gebruikt voor het bereiden van eten en drinken of voor mobiele begeleiding, informatie, en teleaanwezigheid. Het marktpotentieel voor horecarobots is enorm groot en ondanks de groei valt hier nog veel te behalen.
De verkoop van medische robots steeg met 23% tot 14.823 eenheden. Het merendeel betreft chirurgische robots, gevolgd door robots voor revalidatie en niet-invasieve therapie. Het aandeel robots voor diagnostiek is nog steeds relatief laag.
De vraag naar professionele schoonmaakrobots groeide met 31%. Er werden meer dan 12.600 eenheden verkocht. De belangrijkste toepassing in deze groep is vloerreiniging. Ook desinfectierobots die desinfecterende vloeistoffen spuiten of ultraviolet licht gebruiken om virussen te vernietigen, zien sinds het begin van de Covid-19-pandemie een sterk groeiende vraag. Andere professionele schoonmaakhulpen zijn raam-, zwembad- en zonnepaneelreinigingsrobots.
Ook in de landbouw groeit het gebruik van robotica. Robotica speelt een belangrijke rol in de digitalisering van de landbouw met meer dan 8.000 verkochte eenheden (+6%) in 2021. De meest gebruikte toepassingen zijn op dit moment robots voor het melken van koeien, stalreinigingsrobots en voerrobots. Robota voor de teelt van gewassen staat nog in de kinderschoenen.
Servicerobots voor consumenten
Ook consumenten maken steeds meer gebruik van servicerobots. Deze worden voornamelijk gebruikt voor huishoudelijke taken. Robots helpen bij het stofzuigen, de vloer schoonmaken of tuinieren. Daarnaast worden ze gebruikt voor sociale interactie en educatie. De servicerobots voor deze markt kennen een compleet ander businessmodel dan servicerobots voor professioneel gebruik. De servicerobots voor consumenten worden geproduceerd voor een massamarkt met totaal andere prijzen en marketing vergeleken met servicerobots voor professioneel gebruik. Veel van deze robots zijn ook eenvoudig te verkrijgen door de consument.
Robots voor huishoudelijke taken vormden de grootste groep consumentenrobots. In 2021 werden bijna 19 miljoen stuks (+12 %) verkocht. Stofzuigrobots en andere robots voor het reinigen van vloeren binnenshuis zijn momenteel de meest gebruikte toepassing. Robots voor hulp in de tuin zijn meestal grasmaairobots. De verwachting is dat deze markt de komende jaren met gemiddeld lage dubbelcijferige groeipercentages zal groeien. Een nichemarkt zijn de thuiszorgrobots, die een vergrijzende bevolking ondersteunen om langer zelfstandig thuis te blijven.
Afname van aantal start-ups
Hoewel de servicerobotica-industrie een jonge en groeiende industrie is, is 87% van de producenten van servicerobots wereldwijd vóór 2017 opgericht. Het aandeel start-ups is de afgelopen jaren afgenomen. Dit heeft twee redenen. marktsegmenten hebben al een volwassenheidsniveau bereikt waardoor bedrijven groeien, bijvoorbeeld AMR’s voor magazijnlogistiek. En de tweede reden is dat veel leveranciers van servicerobots hardware (waaronder robots) van derden gebruiken om een oplossing te creëren. Zij worden daarom niet meegeteld als een servicerobotproducent in IFR-statistieken van de industriestructuur. Deze bedrijven treden op als systeemintegrators, combineren verschillende componenten en ontwikkelen software om een oplossing te creëren.
Het rapport World Robotics 2022 Service Robots en het eerder verschenen World Robotics 2022 Industrial Robots kunnen hier worden besteld. Andere (gratis) informatie is hier beschikbaar.